Prețuri mari, livrare târzie și nici măcar nu mi-a răspuns la mesaje

Prețuri mari, livrare târzie și nici măcar nu mi-a răspuns la mesaje

Mâna sus dacă ai pățit măcar o dată. Dacă aș fi fost într-un amfiteatru, probabil că aș fi văzut acum câteva zeci de mâini ridicate. E frustrant, nu-i așa? Te simți ca și când comerciantului de la capătul liniei pur și simplu nu-i...pasă de tine, nu? El nu știe că a intrat în business ca să livreze produse și servicii de calitate? Ca afară?

Anul trecut am vrut să cumpăr un cadou pentru tatăl meu de pe un site destul de puțin cunoscut, am dat comanda și am așteptat. Vă las pe voi să ghiciți dacă a ajuns produsul. Îmi aduc aminte că nu m-am simțit doar frustrat, îmi aduc aminte că m-am supărat peste poate, că am țipat la calculator că e inadmisibil așa ceva și că am depus toate sesizările posibile (unele pe bune, altele s-au întâmplat doar în mintea mea). Am fost unul din clienții...ăia. Știți voi.

Apoi un an mai târziu, puneam bazele Traista Urbană, împreună cu Bogdan și stăteam la masa discuțiilor cu producătorii pe care urma să-i obligăm să-și asume anumite termene de livrare și standarde de servicii, când s-a produs un declic. Unul deloc comod. Gândisem greșit o parte din schemă. Da, voiam să creăm un marketplace care să strângă toți super producătorii români care își bat capul să facă doar produse de calitate, care nu fac rabat, dar îmi imaginasem cumva că tot ce avem de făcut este să îi strângem pe oamenii aceștia într-o cameră, să le vorbim ca Steve Jobs despre cât de bine e să fie toți creatorii români împreună la adresa online a Traistei Urbane și să le explic clar și răspicat că aicea facem treabă, aicea nu întârziem. Că nu suntem ca românii ăia.

Și pe urmă mi-am dat seama că românii nu sunt așa. Cel puțin cei pe care speram noi să-i bucurăm cu proiectul ăsta. Pornisem de la premisa că vrem să creăm un magazin online care să vândă produse de artizanat sau serii mici și produse alimentare făcute și îngrijite cu simț de răspundere și respect pentru natură, DAR care trebuia să se comporte ca o fabrică când venea vorba de serviciul de livrare și suport. Nici mai mult nici mai puțin decât o antrepriză cu mult exercițiu de suport și servicii conexe. Mi-am dat seama că n-avem cum să facem ambele aspecte să coexiste. Ori avem o comunitate creatoare, ori avem o fabrică. Și am decis în favoarea comunității creatoare.

 

Comunitatea creatoare nu venea la pachet doar cu libertatea aproape absolută de a vinde produse alternative și faine ci și cu altă structură de prețuri, cu alt model de suport și cu alți timpi de livrare. Și aici începeau durerile noastre. Și, în parte, ale voastre. Timpi mai mari de livrare, mai ales în comerțul online, înseamnă aproape sigur -10 puncte pe caiet din start. Suportul în comunitățile creative e legat de experiența pe care o ai cu platforma și cu producătorul și pur și simplu nu-ți poți asuma toate datele problemei. Dacă le-aș enumera aici, poate ne-am răzgândi și n-am mai face platforma. Dar asta n-ar fi bine pentru bine. Unde mai pui că prețurile sunt mai mari?

 

Unde vreau să ajung e la ce aveți voi de făcut. Toată lumea crează comunități azi, nu? E atât de ușor. Ceea ce se pare că pierdem din vedere de multe ori este că această comunitate are nevoie de input din ambele părți - producătorii care vând la noi pe site se angajează să trimită mereu cele mai bune produse, iar clienții lor se angajează să înțeleagă ce investesc în momentul în care cumpără de la un producător de pe Traista Urbană. N-o să vă mințim și n-o să vă spunem că fiecare căciulă cumpărată de la noi înseamnă o clădire restaurată într-o zonă frumoasă sau un prânz cald pentru cineva în vârstă. (deși în multe cazuri, înseamnă și asta) Investiția voastră e mai mare decât prețul pe care îl plătiți pentru obiectul cumpărat. Investiți timp - bani - încredere în fericirea cuiva. A fost un aspect foarte important pentru noi când am creat Traista Urbană și mi-ar plăcea să vizualizați în cât mai mare detaliu, următoarele: când Ramonei de la Aerium îi intră mailul cu subiectul „comandă nouă pe Traista Urbană”, ea dansează în atelier și poate anul ăsta chiar își ia o mică vacanță. Când Alex de la Don Papilion primește telefon că are o comandă nouă și trebuie să facă un papion nou, el îl strigă pe băiatul lui, bat palma și se bucură, iar băiatul lui poate primește role anul acesta. Sunt niște lucruri foarte palpabile și umane care se întâmplă după ce voi faceți cumpărături pe Traista Urbană.

 

Dar ca ele să se poată întâmpla, trebuie să fiți conștienți că:

  1. Timpul nostru de livrare variază între 2 și 10 zile. In funcție daca este in stoc  sau nu, daca este perisabil sau nu.
  2. Timpul nostru de răspuns la mesaje variază între 15 min - 10h
  3. Prețurile noastre sunt mai mari decât ale retailerilor care automatizează mare parte din procesele de producție. Cu cât sunt seriile mai mici, cu atât produsele costă mai mult. Nici un unicat nu va fi vreodată ieftin.

Acestea fiind zise, dăm drumul la treabă cu inima împăcată că v-am zis, că voi știți la ce să vă așteptați și în ce investiți. Și dacă totuși spuneți despre noi că nu v-am răspuns la mesaje, că n-a ajuns produsul sau că livrarea a fost târzie, înseamnă că:

  1. Au trecut mai mult de 1 zi de când ne-ați scris
  2. Au trecut mai mult de 2 săptămâni de când vi s-a confirmat comanda
  3. Nu v-a anunțat nimeni că produsul nu mai e pe stoc.

 

Sperăm să nu experimentăm asta niciodată, pentru că suntem aici să facem treabă. Ceea ce vă doresc și vouă!